Varusteet

Testissä Garmin Fenix 6x Pro -kello

Testikello saatu lainaan: Garmin Finland Oy

Juttua päivitetty 18.7.2020 – Lisätty tarkennuksia akunkestoon vaellusreissun jälkeen.

Sain vuodenvaihteessa testattavaksi uudenkarhean Garmin Fenix 6x Pro gps-urheilukellon. Kuten monet teistä tietävät, olen käyttänyt aiemmin kilpailevan valmistajan, Suunnon kelloja. Buff-tiimikaverini Eetu ja M-P ovat kuitenkin jo pitkään kehuneet Garmineja maasta taivaisiin, ja koska olen hyvin kiinnostunut kaikenlaisista varusteista, päätin kokeilla, miltä maailma näyttää Garminin käyttäjänä.

Tiivistelmä:

Garmin 6x Pro on minulle ominaisuuksiltaan sopivin ja toimivin gps-kello, mitä olen tähän mennessä käyttänyt.

  • Navigointi: Oikeaa karttapohjaa hyödyntävä gps-pohjainen navigointitoiminnallisuus on täysin vertaansa vailla. Jo pelkästään tämä pitää minut jatkossakin Garminin käyttäjänä.
  • Akunkesto: Tämä tuntuu ainakin tässä isossa, 51mm näytöllä varustetussa kellossa olevan poskettoman hyvä. Esimerkiksi aiemmin käyttämäni Suunto 9 jää kauas taakse. Virtaa riitti Lapin hiihtoreissulla yli viikon, vaikka träkkäys oli päällä pitkiä aikoja (4-7h) joka päivä. Huom: tällä reissulla yövyttiin sisätiloissa. Kokonaan ulos sijoittuvalla vaelluksella akku ei kestä viikkoa, jos tallentaa täyden päivän joka päivä.
  • Harjoituksen träkkääminen, lajitiedot yms: Nämä perusominaisuudet ovat hyvin katettu. Nopeudet, matkat, reitin jäljellä olevat ajat sekä kulutetun energian saa kaiken luonnollisesti näkyviin harjoitusnäytölle.  Vaihtoehtoja informaation visualisointiin on runsaasti.
  • Käytettävyys, mobiiliappi: Garminin käyttöliittymä on hyvin erilainen, kuin vaikkapa aiemmin käyttämäni Suunto 9. Painikkeita on Garminissa enemmän ja ne ovat isommat. Pidän siitä, sillä käyttö hanskat kädessä onnistuu paremmin. Kellossa lähes kaikkia näkymiä voi muokata haluamakseen, ja jokaisesta näkymästä pääsee moneen eri paikkaan eri painikkeilla. Tämän toinen puoli on se, että kellon kaikkien ominaisuuksien käyttöönotto vaatii jonkin verran perehtymistä ja opettelua. Mobiiliapplikaatio on hyvin intuitiivinen ja vakaa – synkronoinnissa ei ole ollut kertaakaan ongelmia koko puolen vuoden aikana.
  • Unen- ja stressin seuranta: Nämä ovat hyvällä tasolla, dataa saa hyvin niin päivän kuin viikonkin näkymällä, ja se on hyvin visualisoitu applikaatiossa.
  • Harjoitteluohjelmat: Garminin applikaatiossa voi joko suunnitella itse omat harjoitusohjelmat vaiheittain, tai ottaa käyttöön Garminin valmiin ohjelman, jonka automatiikka säätää omien vauhtien ja tavoitteiden mukaisesti. Hyvä lisä muuten mainioon kelloon.
  • Muuta: Kelloon on tehty paljon sovelluksia, jotka voi ladata Garmin Connect -palvelusta. Esimerkkinä mainittakoon Spotify ja Deezer. Minulla ei ole Spotifyn Premium -tiliä, sillä kuuntelen BookBeatin kautta äänikirjoja, mutta testasin toiminnallisuutta. Se on oiva esimerkiksi ultrakisaan tai muuhun pidempään suoritukseen, jossa puhelimen akkua on varattava hätätilanteisiin tai jossa mukana on vain pieni hätäpuhelin.

Sitten varsinaiseen juttuun.

Garmin Fenix 6 Pro

Kellon valinta

Kun valitisin testiini tulevaa kelloa, prioriteettini olivat gps:n sekä Garminin karttojen, rannesykemittauksen sekä uniseurannan lisäksi 1) mahdollisimman pitkä akunkesto 2) mahdollisimman iso näyttö ja 3) hillitty ulkomuoto.

Päädyin näillä spekseillä 51 milliä leveällä näytöllä varustettuun täysmustaan Garmin Fenix 6x Prohon. Vertailun vuoksi: Suunto 9:n näytönleveys on 50mm. Tämä ei ollut se naisellisin vaihtoehto, mutta itse en ole sellaisista välittänytkään – tekniset ominaisuudet ovat minulle paljon tärkeämpiä. En koe, että kello olisi omaan ranteeseeni liian iso. Kun laitan kellon kireälle, rannekeeseen jää pari pykälää säätövaraa, eli tämä sopisi hieman hoikempaakin käteen.

Navigointi Garmin Fenix 6x Prolla

Kalliimman sarjan gps-kelloissa on nykyään käytännössä merkkiin katsomatta normaalit harjoitusten tallennustoiminnot, rannesykemittaus, sekä sykevälivaihteluun perustuva uni- ja rasitusseuranta. Mutta se lisä, minkä Garmin tuo täysin ylivoimaisena muihin valmistajiin nähden ovat kartat ja navigointitoiminnallisuudet. Eikä ihme, sillä firman juuret ovat juurikin siellä.

Garmin Fenix 6x Pro -kellossa on mukana Garminin peruskarttapohja, jossa näkyvät korkeuskäyrätiedot sekä POIt, eli point-of-interest kohteet (myös wc:t!), ja luonnollisesti kaupungit, vesistöt, kadut sekä rakennukset. Kartta on Garminin omaa dataa.

Tämän peruskartan lisäksi kelloon voi ladata Garminilta tarkempia, maksullisia karttoja. Lisäksi Suomessa valtio on avannut topografisen karttadatan avoimeen käyttöön, ja sen saa muutaman kommervenkin kautta myös ladattua kelloon. Googlesta löytyy siihen näppärät ohjeet. Itse latasin tämän, sillä liikun paljon Suomessa, ja valtion karttadataan ovat merkitty esimerkiksi kansallispuistojen autiotuvat.

Tämän lisäksi kellossa on hiihtokeskuksista erikseen laskettelu- ja rinnekartta, jonka avulla voi navigoida keskuksen alueella.

Garmin Fenix 6 Pro

Kuvassa korkea kahden järven välissä oleva harju Suomen avoimella karttadatalla. Mustat pyörylät ovat luonnonsuojelualueen rajat.

Garmin Fenix 6 Pro

Kuvassa olen tapaninpäivän iltana navigoimassa Huttujärven varaustuvalle Pyhä-Luoston kansallispuistossa.

Varsinainen navigointi onnistuu monin eri tavoin: gpx-reittejä voi suunnitella Suomen osalta joko ulkoisissa palveluissa kuten retkikartta.fi ja ladata Garminin Basecamp-sovelluksen kautta piuhalla kelloon. Garminin mobiiliapplikaatiossa on myös kätevä reitinsuunnittelusovellus, jossa voi suunnitella reittejä automaattisesti: kertomalla lähtöpisteen, ilmansuunnan ja alustan (asfaltti/hiekka/kävely/pyörä), applikaatio laskee sopivan reitin olemassaolevia väyliä käyttäen. Luonnollisesti voi myös täpätä piste pisteeltä oman reitin, joka sitten synkkaantuu langattomasti kelloon.

Garmin Fenix 6 Pro

Tässä kuvakaappaus applikaation reittisuunnittelusta. 

Yksi ominaisuus navigoinnissa kuitenkin nousee itselleni ylitse muiden: kun olen jo tekemässä suoritusta, voin kesken lenkin tallennuksen navigoida kellon kartalta valitseemani reittipisteeseen – vaikka läheiselle huipulle tai järven rantaan. Tämä onnistuu suoraan kellossa karttanäkymää zoomailemalla. Esimerkiksi Ukrainassa, kun lähdin Kiovassa lenkille, ja puhelimestani sammui virta, pystyin kellon avulla hakemaan sen paikan, missä hotelli suunnilleen oli ja navigoimaan sinne. Toki olisin voinut myös kellon avulla seurata vanhaa jälkeä takaisin, mutta tämän avulla Garmin piirsi minulle nätin reitin katuja pitkin, joita en ollut vielä juossut.

Lisäksi navigointiosiossa voi toki tallentaa reittipisteitä, valita kohteita lähiympäristöstä, käyttää omia reittejä. Ja mikä parasta, jos olet esimerkiksi keskellä pyörälenkkiä, ja haluat reitin kotiin, kello tunnistaa käynnissä olevasta lajista automaattisesti, että haluat kulkea pyöräteitä ja määrittää reitin sen mukaan.

Garmin Fenix 6 Pro

Karttanäkymä Kiovassa helmikuussa, kun vielä pystyi matkustamaan työmatkalle. Taustalla Dnepr-joki.

Garmin Fenix 6 Pro

Pyöräillessä kartasta on todella kätevä seurata joko suurempaa linjaa, kuten kuvassa kun halusin seurata, missä kohti Emäsaloa pyöräilemme, tai seuraavaa mutkaa. Navigaatio-ohjeet saa myös näkyviin niin halutessaan.

Akunkesto

Akunkestossa Garmin Fenix 6x Pro (51 millisellä näytöllä) pesee kaikki aiemmin käyttämäni laitteet. Jos yöpyy sisällä, sen akku kestää kylmässäkin viikon, vaikka gps-träkkäys olisi täydellä teholla päällä päivisin. Jos gps-träkkäystä tekee vähemmän, esimerkiksi arjessa iltaisin lenkeillä, akku kestää vieläkin pidempään. Ja lopuksi, kun akku alkaa olla vähissä, kellon voi laittaa virransäästötilaan, jonka avulla kestoa saa pidennettyä.

Lisäys 18.7. Viikon vaelluksella juhannuksena, kun gps-tallennus oli hyvällä tarkkuudella päällä 10-12 tuntia päivässä, ja olimme koko ajan ulkona, akku kesti 3 päivää. Eli yksi latauskerta riitti.

Kun otin tämän käyttöön, akku kesti niin kauan, että jopa unohdin, että sitä ylipäätään pitää välillä ladata. Aiempien kellojen kanssa on saanut aina olla huolehtimassa, että laturit ovat mukana, vaikka lähtisi vain kahdeksi päiväksi reissuun.

En ainakaan tiedä, että markkinoilla olisi toista kelloa, jossa on rannesykemittaus, uni-ja rasitusseuranta sekä navigointiominaisuudet ja jonka akku kestäisi yhtä kauan.

Harjoittelunäkymät ja treenien träkkääminen

Kellossa on, kuten gps-kelloissa yleensäkin, laajat ominaisuudet omien treenien tallennukseen. Kello tallentaa kuljetun reitin, sykkeen, korkeuskäyrän ja monta muuta juttua, joiden perusteella voi seurata omaa harjoitteluaan. Tässä Garmin onnistuu siinä missä muutkin: rannesykemittaus toimii hyvin juostessa, mutta ei aivan yhtä hyvin hiihdossa ja pyöräillessä. Tämäkin on ilmeisesti aika henkilökohtaista – minulla pintaverenkierto on ilmeisesti vilkasta ja valoon perustavat laitteet saavat sykkeen ranteesta helposti mitattua.

Lajikohtaiset näyttönäkymät ovat harjoittelun seurannassa tietysti olennaisia. Perusvaatimus on sen määrittäminen, mitä tietoa haluaa harjoituksen aikana suorituksesta tarkastella, ja tässä Garmin onnistuu hyvin. Garmininlla lajinäytöt speksataan suoraan kelloon, ja vaihtoehtoja on paljon, ja niitä saa Garmin sovelluspankista vielä lisää.

Lajiträkkäykseen liittyvät olennaisesti myös tilastot, ja niiden osalta Garminin sovelluksessa on mentävä tietokoneelle: Garmin Connect-palvelusta pääsee katselemaan lajikohtaisia tilastoja. Tässä on kuitenkin pieni miinus suksilajien ystävälle: Talviurheilulajit niputetaan yhteen kategoriaan, ja esimerkiksi hiihtoa ei voi tarkastella erikseen.

Garmin Fenix 6 Pro

Tässä ykkösnäyttöni, jonka olen muokannut melko samanlaiseksi lajista riippumatta. Haluan, että näen yhdellä vilkaisulla kuluneen ajan, matkan, kellonajan, nousun sekä laskun ja syketiedot. Keskivauhti on hyvä lisä. Ja Suomessa kun ollaan, niin auringonlasku on hyvä tieto myös – vaikkapa tässä kaamoksen aikana otetussa kuvassa hetki on lähes käsillä. Huom: tuossa minulla oli vielä virheellisesti käytössä ”ajastin”, vaikka pitäisi olla kulunut aika. Ajastin nollaantuu aina tauoilla tai kierrosten myötä, jos sellaisia käyttää.

Garmin Fenix 6 Pro

Harjoituksen päätyttyä suorituksen tiedot voi tarkastella tiivistelmänäytöltä.

Garmin Fenix 6 Pro

Garmin Fenix 6x Prohon voi hankkia myös sykevyön, mitä käytän esimerkiksi pyöräillessä, uidessa, nyrkkeillessä sekä satunnaisilla kahvakuulatunneilla, kun kello ei ole ranteessa.

Käytettävyys ja mobiiliappi

Garminin Fenix 6x Prossa ei ole kosketusnäyttöä. Näppäimiä on 5 – kolme oikealla ja kaksi vasemmalla. Näppäimet ovat jämerät ja hyvä, ja niitä saa käytettyä myös hanskoilla. Itse huomasin, etten kaipaa kosketusnäyttöä – oikeastaan päinvastoin. Garminin kanssa ei tarvitse huolehtia, että vahingossa pyyhkäisisi näyttöä väärään suuntaan. Jämeröitä nappuloita ei myöskään tarvitse laittaa näppäinlukkoon, ne vaativat sen verran kovan painalluksen, että sitä ei vahingossa tapahdu.

Mitä tulee varsinaiseen käyttöjärjestelmään, niin se on hyvin erilainen kuin esimerkiksi Suunnon Spartan-pohjainen UX. Garminilla kaikkia näkymiä on mahdollista muokata omien preferenssien mukaan ja jokaisesta näkymästä on monta eri toiminnallisuutta, riippuen mitä painiketta painaa. Minulle tämä on positiivinen asia, sillä pidän siitä, että lähes kaikki asiat ovat säädettävissä, ja että esimerkiksi harjoitusikkunan voi ”windows-maisesti” sulkea ja mennä katsomaan kellon toiselta näytöltä jotain aivan muuta. Kääntäen tämä tarkoittaa toki myös sitä, että kelloon perehtymiseen ja personointiin menee jonkin verran aikaa, ja se vaatii myös hivenen harrastuneisuutta. Kelloon saa lisättyä paljon erilaisia sovelluksia Garmin Connectin kautta, mikä lisää valinnanvaraa.

Kellon voi synkronoida kahdella tavalla: joko langattomasti mobiiliapplikaatiota käyttämällä, tai johdon kautta tietokoneelle (myös wifin kautta synkronoiminen onnistuu). Mobiiliapplikaatio on kellon tapaan myös muokattavissa, päävalikot saa itse valita. Applikaatiosta löytyy treenitilastojen lukuunottamatta oikeastaan kaikki tarvittava tieto, ja applikaatio on hyvin intuitiivinen ja vakaa.

Garmin Fenix 6 Pro

Unitietoja voi tarkastella päiväkohtaisesti, tai sitten esimerkiksi viikkonäkymänä.

Garmin Fenix 6 Pro

Päivän stressitiedot näkyvät visuaalisena graafina.

Harjoitteluohjelmat ja niiden teko

Garminin applikaatiossa on hyvät mahdollisuudet harjoittelun etukäteissuunnitteluun. Jos käytät olet vaikkapa juoksuvalmennuksessa, voi treenit suunnitella applikaatiossa etukäteen vaihe-vaiheelta. Tyhjään pohjaan lisätään tarvittavat matkalliset tai ajalliset vaiheet, joissa on vaikkapa tavoitevauhteja tai sykkeitä.

Minulla ei ole tällä hetkellä juoksuohjelmaa, joten päätin ottaa käyttöön Garminin tarjoaman ”Garmin-valmentajan”. Se on automatisoitu juoksuohjelmageneraattori, johon voi syöttää omat tavoitteet ja testijuoksun jälkeen Garminin automaatti syöttää oikean juoksuohjelman kalenteriin, jossa harjoitukset ovat valmiina oikeilla tavoitetiedoillaan.

Garmin Fenix 6 Pro

Kun lähden harjoituspäivänä tekemään treeniä, kello tarjoaa heti kättelyssä tälle päivälle suunniteltua harjoitusta.

Garmin Fenix 6 Pro

Visuaalinen mittari kertoo, olenko harjoituksen tässä osassa oikealla vauhtialueella (vihreä). Tässä harjoituksessa minun oli juostava aina 800 metriä vauhdilla 5:45-5:25. Vasemmassa reunassa näkyy jäljellä olevam matka, ja alhaalla mittari kertoo, että tämän vaiheen vedoista oli vuorossa 4/5. Tämän helpommaksi ei juoksuharjoittelua kyllä voi tehdä! 

Garmin Fenix 6 Pro

Tässä näkymäni Garmin-valmentajasta. Valitsin tällaisen puolimaraton-ohjelman, sillä ongelmani on hidas juoksuvauhti, jota pitäisi parantaa. Valmennusvälilehdellä on mahdollista tarkastella (ja uudelleenajoittaa) harjoituksia ja tsekata videoita oikeanlaisista suoritustekniikoista. Lisäksi oikealla näkyy mittari siitä, miten luottavainen ohjelma on siihen, että saavutan tavoitteen.

Vaihdettavat kellotaulut

Lopuksi sokerina pohjalla vielä muutama esimerkki Garminin eri näytöistä. Fenix 6x Pron näytön saa Garmin Connect -palvelusta vapaasti valita. Alla kuvassa vasemmalla joulunajan teemana ”Ugly Sweater”. Reiska-tohvelit ja pyjamahousut kruunaavat tunnelman. Olen päätynyt kuitenkin pidemmän päälle oikean yläkulman Data Lover -näyttöön, koska siihen saan näkyviin kaiken mitä haluan nopeasti saada tietää: auringonnousun ja -laskun, päivämäärän, sään, tuulen ja sen suunnan, kellonajan, viikkonumeron, syketiedot. Vaihdoin alaosan graafin vielä syketiedoista ilmanpainekäyrään, sillä siitä voi nähdä nopeat säänmuutokset. Garminin näytöistä voit lukea lisää Teemun blogista, sieltä löysin myös vinkin Data Lover -näytöstä.

Garmin Fenix 6 Pro

Garminin oma joulunäyttö, nimeltään Christmas Jumper.

Garmin Fenix 6 Pro

Tämän nimi oli muistaakseni FoieGras.

Garmin Fenix 6x Pro

Data Lover. Sopii myös allekirjoittaneeseen 🙂

 

Tässä vielä lista kaikista käyttämistäni outdoor-kelloista arvostelun taustaksi. Olen mielestäni suhteellisen hyvin perillä kehityksestä, erityisesti nyt kun sain testiin Garminin Fenixin, joka on toistaiseksi käyttämistäni laitteista minulle sopivin. Viimeisimpiä Polarin malleja en ole kokeillut.

Omakustanteiset (ei yhteistyötä)

  • Polar A5 -sykemittari (2004-2015)
  • Suunto M3 – sykemittari (2007-2015) – tätä lainailin äidiltä aina välillä
  • Suunto Vector -rannetietokone (2007-2015)
  • Polar Loop -aktiivisuusranneke (2014-2015)
  • Polar M500 – gps-rannetietokone (2015)
  • Suunto Ambit 3 Sport – gps-rannetietokone (2015-2016)

Yhteistyössä Suunnon kanssa

  • Suunto Ambit 3 Vertical (2016)
  • Suunto Spartan Sport HR (2017)
  • Suunto Spartan Wrist HR (2018)
  • Suunto 9 (2019)

Yhteistyössä Garminin kanssa

  • Garmin Fenix 6x Pro (2020)

1 kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: