Pyöräily Yleinen

Elbe Cycle Path – 7 päivää pyöräilyä Tšekissä

Eble Cycle Path on yksi Euroopan tunneituimpia flättejä pyöräreittejä. Se kulkee Tsekin kukkuloilta aina Hampuriin asti, missä Elbe lopulta laskee mereen. Pyöräreitti on hyvin merkitty, ja sen stageista löytyy infoa muun muassa Komoot-palvelusta. Reitti kulkee kylästä ja kaupungista toiseen ja majoituspalvelut reitin varrella ovat todella riittoisat. Emme varanneet mitään majoituksia etukäteen, vaan varasimme hotellit, pensionaatit ja B&B -majoitukset aina edellisenä iltapäivänä Booking-palvelun kautta. Tilaa oli hyvin, vaikka sesonki oli jo hyvin käynnissä heinäkuun lopussa. Hinnat olivat n. 25-40 euroa kahdelta hengeltä sisältäen yöpymisen kahden hengen huoneessa, aamiaisen sekä lukitun pyörävaraston.

Pyörät kuljetin perille Suomesta autolla Finnlinesin lautalla Travemundeen, mistä oli noin 5-6 ajo Tsekin puolelle Usti Nad Labemiin; reissu oli osa pidempää Euroopan autoreissua, jonka yhteydessä kävin kiipeilemässä Puolassa ja ajoin lopulta Via Balticaa pitkin kotiin. Valtteri puolestaan lensi Tsekkiin Georgiasta, jossa oli ollut vaeltamassa ja jatkoi matkaa Euroopassa pyöräillen, kun minä lähdin pyöräreissun jälkeen kiipeämään.

Matkatavaroita meillä oli pyöräretkellä todella vähän, sillä emme ottaneet yöpymiskamppeita mukaan. Minulla oli mukana pyöräilyvaatteet, yksi kesämekko, yksi pitkähihainen ohut paita sekä ohut kuoritakki. Tämän lisäksi välttämättömät tarvikkeet kuten hammasharja. Jätimme ylimääräiset tavarat, kuten kiipeilykamppeet ja yöpymiskamppeet autoon, jonka parkkeerasimme Usti Nad Labemin laitamille rauhalliselle sivukujalle. Valtteri oli yöpynyt yön viereisessä hotellissa ja minä neuvottelin pientä korvausta vastaan säilytyksen pienelle repulla, jossa olivat arvotavarat kuten läppäri.

1. Päivä: 40,1km Tanvald-Vrchlabí

Stravan loki

Aloitimme pyöräilyn junamatkalla Usti Nad Labemista Tanvaldiin. Jätimme siis auton Usti Nad Labemiin, jotta saisimme pyöräreitistä ympyrän. Olin ostanut junaliput Tsekin rautateiden verkkosivuilta hyvissä ajoin, jossa oli mahdollista varata myös pyöräpaikat.

Tanvaldista jatkoimme matkaa viimein pyörillä läpi kauniiden kukkuloiden. Nousua kertyi ensimmäiselle päivälle aika reilusti, joten vaikka kilometrit jäivät neljäänkymmeneen, päivä tuntui kohtuullisen raskaalta, varsinkin kun se oli ensimmäinen ajopäivä.

Vrchlabi oli hauska pieni kaupunki, jossa näkyi hyvin muun muassa läheiset hiihtokeskukset ja muut urheilumahdollisuudet.

Elbe Cycle Path 2019

Ensimmäiselle päivälle osuivat reitin pahimmat nousut, mutta ei niitäkään ollut kuin 500 verttimetrin verran.

Elbe Cycle Path 2019

Reitti Tanvaldista Vrchlabiin oli todella hieno metsäisten vaarojen keskellä.

Elbe Cycle Path 2019

 

2. Päivä: 73,45km Vrchlabí – Hradec Králové

Stravan loki

Seuraavana päivänä pyöräily alkoi sujua jo helpommin. Päivän reitillä oli laskua 200 metriä, minkä takia kilometrit rullasivat kevyesti. Löysimme matkalta muun muassa paikallisen kyläfestivaalin. Pysähdyimme myös uimaan joen varren uimalassa.

Reitti kulki pääasiassa vähän liikennöityjä maanteitä pitkin, sillä tällä kohtaa Elbe on vielä niin pieni joki, että sen varrella ei mene kevyen liikenteen väyliä. Päivän päätepiste Hradec Kralove oli kaunis kaupunki, josta löysimme mukavan terassin, jossa söimme kunnon illallisen.

Elbe Cycle Path 2019

Paikoin Elben pyöräreitti kulki myös maastopolkuja pitkin.

Elbe Cycle Path 2019

Tässä kohtaa Elbe oli vielä pikkuruinen joki.

Elbe Cycle Path 2019

Jälleen gravelia.

Elbe Cycle Path 2019

Sade yllätti juuri ennen Hradec Kralovea.

Elbe Cycle Path 2019

Hradec Kraloven keskustassa.

Elbe Cycle Path 2019

Päädyttiin symppis-pensionaattiin, jonka huoneessa oli monta oikeaa viherkasvia!

Elbe Cycle Path 2019

Tässä vaiheessa oli jo paljastunut emämunaus: olin jättänyt Suunnon laturin kotiin. Onneksi netistä löytyi DIY-ohjeet piuhan valmistamiseksi micro-USB-johdosta!

3. Päivä: 76,39km Hradec Králové – Kolín

Stravan loki

Seuraavan päivän reitille osui yksi Tsekin kauneimpia kaupunkeja, pitsikaupunkinakin tunnettu Pardubice. Sen viihtyisällä torilla söimme lounaspitsat.

Reitti kulki Elben joen molemmin puolin pääasiassa hyväkuntoisia kevyen liikenteen väyliä, eikä maantiellä tarvinnut ajaa juurikaan. Tälle päivälle osui myös muutama polku, mutta nekin olivat pääasiassa hyvin ajettavia myös ilman maastopyörää.

Illalla saavuimme upeaan Kolinin kaupunkiin, jossa on vanha keskiaikainen katedraali, jota ympäröi Unescon maailmanperintölistalla oleva kaunis keskiaikainen kortteli.

Elbe Cycle Path 2019

Pardubice oli aikamoinen pitsikaupunki! Knoppitieto: sieltä on kotoisin muun muassa jääkiekkomaalivahti Dominik Hasek.

Elbe Cycle Path 2019

Sitten mentiin taas vähän offroadia.

Elbe Cycle Path 2019

Elben reunoilla on paljon vedellä täyttyneitä hiekkamonttuja, englanniksi ”sand quarry”, jotka ovat paikallisten kesänviettopaikkoja ja uimarantoja. Pysähdyimme melkein jokaisen kohdalla uimaan.

Elbe Cycle Path 2019

Saavuimme Kolíniin illansuussa. Elbe on taas kasvanut kokoa päivän mittaan.

Elbe Cycle Path 2019

Iltakävelyllä Kolínissa.

Elbe Cycle Path 2019

Kolínin katedraali oli yksi Tsekin kuuluisimmista, peräisin samalta ajalta kuin Notre Dame.

 

4. Päivä: 68,19km Kolín – Celákovice

Stravan loki

Kolínista jatkoimme matkaa Prahan pohjoisepuolella kohti länttä. Pääkaupungin läheisyys näkyi vilkkaana pyöräliikenteenä ulkoilureiteillä, mutta tarkoitti myös hyväkuntoisia baanoja. Elbe oli tässä kohtaa jo leveä, ja piti olla tarkkana, että pysyi aina kulloinkin oikealla puolella jokea, sillä siltoja ei enää ollut kovin tiuhaan. Elben reunukset olivat todella verheitä ja maisemat kauniita.

Illalla lopetimme reitin hieman ennen varsinaisen stagen loppua Celakoviceen, jossa ei kyllä ollut juurikaan nähtävää, enkä suosittele sitä pysähdyspaikkana.

Elbe Cycle Path 2019

Valtteri ylittämässä Elbeä.

Elbe Cycle Path 2019

Elbe Cycle Path on suosittu reitti, ja paikalliset pyöräilevät paljon. Pyöräilijöille suunnattuja ravintoloita on tämän tästä ja mikä parasta, niissä on hyvä valikoimat alkoholittomia juomia. Tässä Zlatopramenin alkoholiton radler.

Elbe Cycle Path 2019

Suurin osa joenvarren teistä on asfaltoituja, mikä tekee pyöräilystä mukavaa ja vauhdikasta.

Elbe Cycle Path 2019

Välipalatauolla jossakin söpössä pikkukaupungissa. Hintataso oli ravintoloissa matala, ja söimmekin kaikki ruoat ravintoloissa, kun olimme jättäneet keittimenkin autoon.

5. Päivä: 55,10km Celákovice – Kokořín

Stravan loki

Celakovicesta päätimme tehdä pienen koukkauksen pois varsinaiselta Elbe Cycle Pathilta. Halusimme käydä kalkkikivistä tunnetussa Kokorinin luonnonpuistossa, joka oli ehdottomasti detourin arvoinen! Kalkkikivien reunustamilla ylängöillä oli raikas ilma ja mielettömät maisemat, mutta täällä nousumetrejä kertyi taas aivan eri tapaan kuin tasaisen Elben reunoilla. Reissun jyrkin nousu osui tälle reitille: sata metriä verttiä 1,3 kilometrin matkalla (mutta meni ykkösellä ylös!). Yhteensä nousua joelta Kokoriniin tuli 344 vertikaalimetriä.

Yövyimme majatalossa Kokorinin kylässä, joka sijaitsi muutaman kilometrin päässä Kokorinin linnasta, joka on alueen tunnetuin nähtävyys.

Elbe Cycle Path 2019

Tasaista asfalttia! Kuvassa näkyy hyvin myös Suunto, jonka kiinnitin pyörään bike mountin avulla.

Elbe Cycle Path 2019

Matkan varrelta Kokoriniin löytyi todellinen Tsekin riviera eli Lhotan järvi.

Elbe Cycle Path 2019

Uimaan!

Elbe Cycle Path 2019

Elbe Cycle Path 2019

Taukoa viettämässä Lhota-järvellä. Alueelle oli pieni pääsymaksu, ja siellä oli kahviloita, joista sai pientä purtavaa ja kylmää juotavaa.

Elbe Cycle Path 2019

Tämän jälkeen matka jatkoi kohti Kokorinin puistoa, jossa on mageita kalkkikivimuodostumia sekä kuuluisa Kokorinin linna.

Elbe Cycle Path 2019

6. Päivä: 54,64km Kokořín – Litoměřice

Stravan loki

Kokorinissa jouduimme aamulla odottelemaan hetken ukkoskuurun ohimenoa, minkä jälkeen keli oli hetken aikaa viileä. Kävimme vierailemassa Kokorinin linnassa, minkä jälkeen jatkoimme matkaa Zelizyyn. Zelizyssa ovat kuuluisat kalkkikiveen veistetyt ”Paholaisen päät”, jotka kävimme myös katsomassa. Naamat näkyvät tielle, mutta niitä pitää muistaa Kokorinista tullessa katsella taaksepäin.

Zelizyssa söimme myös lounaan, joka osoittautui myöhemmin kohtalokkaaksi, mutta sitä emme tässä vaiheessa vielä tienneet, vaan jatkoimme maantietä matkaa kohti Litomericeä.

Elbe Cycle Path 2019

Kuvassa Haglöfsiltä saatu todella kätevä all around -paita, joka toimii paitsi ohuena takkina myös uv-suojana.

Elbe Cycle Path 2019

Bianchi aivan uusissa maisemissa.

Elbe Cycle Path 2019

Zelizyn Devil Heads -veistokset.

Elbe Cycle Path 2019

Litomericen alue on Tsekin suurinta viininviljelyaluetta, ja tarhoja näkyi silmänkantamattomiin.

Elbe Cycle Path 2019

Tässä vaiheessa vielä hymyilytti, vaikka olo oli alkanut jo tuntua hieman kummalliselta.

Elbe Cycle Path 2019

Another day another village.

Päästyämme perille Litomericen hotelliin oli homma jo aika selvä. Olimme molemmat siinä kunnossa, että kävelykierros kaupungilla ei houkutellut. Pian ensimmäiset oikeat ruokamyrkytyksen oireet alkoivat ja sitä sambaa kesti minulla kuutisen tuntia, Valtterilla vähän pidempään. Hänellä myös hutera olo kesti monta päivää jälkikäteen, joten luultavasti pahimmat pöpöt olivat hänen ruoassaan – vaikka söimme molemmat molempia.

7. Päivä: 28,75km LitoměřiceÚstí nad Labem

Stravan loki

Seuraavana aamuna olimme kuitenkin onneksi niin tolpillamme, että pääsimme lähtemään matkaan. Poljimme viimeisen kolmenkymmenen kilometrin matkan läpi kukkulaisten maisemien kohti Usti Nad Labemia, josta löysimme Mitsun odottamasta juuri sieltä, mihin olimme sen viikko sitten jättäneet.

Elbe Cycle Path 2019

Elben varrella on Tsekin ja Saksan rajalla yllättävän suuria kukkuloita. Aluetta kutsutaankin Böömin Sveitsiksi (Bohemian Switzerland).

Elbe Cycle Path 2019

Elbe oli tällä stagella todella kaunis.

Elbe Cycle Path 2019

Se oli kasvanut jo leveäksi ja syväksi uomaksi.

Elbe Cycle Path 2019

Perillä Usti Nad Labemissa! Yli neljäsataa kilometriä, 7 päivää ja aivan ihania kesäpäiviä. Voin suositella Elbe Cycle Pathin Tsekin puoleisia osia todella lämpimästi.

 

Reitti-info: Komoot.com

Jätä kommentti