Kotimaanmatkailu Pyöräily

Arki-illan teltta-pyöräretki Kopparnäsiin

Yhteistyössä CamelBak (varuste saatu)

Keskikesän pitkät illat ovat ihania, koska ne mahdollistavat ulkoilun töiden jälkeen myös arki-iltaisin. Hieman ennen kesäkuun puoliväliä päätimme ystäväni Viivin kanssa ottaa lämpimästä kelistä kaiken irti ja polkea torstai-iltana telttailemaan yöksi Kopparnäsiin. Palaisimme aamupäivällä takaisin, että ehtisi vielä tekemään päivän työt. Ps. Jutun lopussa myös varustelista.

Lähdimme Helsingistä hieman ennen neljää. Minulle kertyi Itä-Helsingistä jo tapaamispaikkaamme Ruoholahteen jo 14 kilometriä. Ruoholahdessa etsin Garminin kartalta Kopparnäsiin ja laitoin kellon navigoimaan perille. Espoon puolella reitti kiertelee molemmin puolen länsiväylä. Kirkkonummen puolella jatkettiin pitkään 51:n eteläpuolella, niin ikään kevyen liikenteen väylällä, mutta Jorvaksen kohdalla seurasimme Garminin ohjetta ja kiersimme pienen lenkin pohjoisen kautta. Kirkkonummen keskustan jälkeen kevyen liikenteen väylä jatkuu vielä noin kuusi kilometriä 51:n varrella, mutta loppupätkä (noin kuusi kilometriä) on poljettava 51:n reunaa. Siinä on kuitenkin todella leveät pientareet, jotka on ilmeisesti tehty juuri pyöräilijöitä silmälläpitäen. Leveyttä olin molemmin puolin tietä useampi metri, jolloin siinä mahtui hyvin ajamaan.

Perille päästyä minun kilometrilukemat pysähtyivät 68:aan kilometriin, Viivillä hieman vähemmän, sillä hän ei tullut Itä-Helsingistä. Koska olimme lähteneet hyvissä ajoin, verkkaisen jutteluvauhdin ja taukojen kanssakin matkaan meni alle neljä tuntia.

Biking to Kopparnäs June 2020

Jätskitauolla Kirkkonummella. Minulla oli tässä vaiheessa kertynyt mittariin 45 kilometriä.

Pickalan ABC:llä täydensimme vesileilit ja ostimme muutamat herkut. Tästä oli enää reilu kymmenen kilometriä perille.

51:ltä on noin kuuden kilometrin soratiepätkä ajettavana perille Kopparnäsin rantaan. Kuvassa Viivi.

Biking to Kopparnäs, June 2020

Sain hiljattain testiin CamelBakin Repack-juomavyönlaukun, joka on periaatteessa vyölaukku, mutta jossa tuli mukana vyölaukun kokoinen juomaleili. Sen lisäksi vyölaukussa on pari eri taskua. Itse vyölaukku ei ole mitenkään erityisen kevyt, mutta se kevensi kyllä omaa kuormaa niskasta (aiemmin olen kantanut juomareppua pyöräillessä). Framepackin kanssa ei oikein saa kunnolla juomapulloja pyörän runkoon, ja usein kesällä sitä haluaa kuitenkin ottaa yli litran juotavaa mukaan.

Perille päästyämme pystytimme teltan, joka oli tällä kertaa Viivin MSR Mutha Hubba NX, joka on ihana kesämaja, ja jossa riittää tilaa todella mainiosti kahdelle. Oman matalan ja kapean telttani jälkeen tämä oli kyllä aika luksusta.

Keitimme vettä mukaan ottamallani Jetboilin MicroMolla, ja söimme kevyet retkiruoat sekä kaupasta ostetut herkut. Lämpimällä kalliolla oli mukava köllötellä auringonlaskussa aina kymmeneen saakka.

Aamulla heräsimme kuudelta, jotta ehtisimme ajoissa kotimatkalle. Aamukahvin ja -puuron jälkeen purimme leirin ja pakkasimme pyörät. Paluumatka sujui ilman jätskitaukoa ja Kirkkonummen lenkkiä navakkaan vastatuuleen suunnilleen samaan aikaan kuin menomatka.

Biking to Kopparnäs, June 2020

Lämpimillä rantakalliolla oli aika mukavaa.

Biking to Kopparnäs June 2020

Kuva on otettu joskus puoli kymmenen aikaan. Emme edes jaksaneet valvoa auringonlaskuun saakka.

Nukkumaan!

Leirin purku aamulla.

Biking to Kopparnäs June 2020

Minä en ole vielä ryhtynyt kuivaamaan retkiruokia itse, vaikka sillä saisikin vähän maukkaampaa. Käytän jonkun verran näitä valmiita retkiruokia, vaikka niistä tuleekin vähän turhan paljon roskaa. Ne ovat kuitenkin todella käteviä, varsinkin näin lyhyillä reissuilla.

Keskustasta Kopparnäsiin kertyy matkaa noin 50 kilometriä.

Tässä pyörä pakattuna valmiina kotimatkaan.

Ja itse pyöräilijä myös.

Pidimme myös paluumatkalla Pickalan ABC:llä vessa- ja juomatauon.

Paluumatkalla Kirkkonummella. Espoon puolella onnistuimme jotenkin harhailemaan aika lailla, vaikka reitti on hyvin selkeä. Minulla ei ollut kuitenkaan navigaattori päällä, mikä kostautui muutamina harhakäännöksinä.

Varusteet

Tässä mukana olleet varusteet. Päällä oli pyöräilysortsit ja pyöräilypaita, pyöräilylippis sekä kypärä, lasit ja pyöräilyhanskat. Lisäksi CamelBakin Repack -vyölaukku, joka on suunniteltu pyöräilyyn: sen sisällä on vyölaukun muotoinen leili, ja letku kiinnittyy vyötärön ympärille magneetilla. Pyörässä oli kiinni Vauden Frame Pack sekä kaksi eri kuivapussia.

VARUSTEET
Keitin (Jetboil MicroMo+110gr kaasu)
Makuualusta (Thermarest Neoair)
Untuvapeitto (Cumulus Quilt 450)
Marmot Strato pillow
Sea to Summit Aeros pillow
Untuvatakki (Arcteryc Cerium Hood)
kuorihousut (Montane Minimus Pants)