Matkat Sapattivapaa Trans-Siperia

Jangtsen luksusristeily oli pako reppureissaajan arjesta

Mitä Kiinassa kuuluu nähdä tai tehdä? Nolottaa myöntää, mutta en oikeastaan tiennyt Pekingin ja Kiinan muurin lisäksi paljoa tämän maan nähtävyyksistä. Koska Pekingissä on (ainakin kirjakaupan myyjän mukaan) kiellettyä myydä Kiinasta kertovia opaskirjoja, olin hieman hukassa matkasuunnitelmani suhteen kun saavuin.

Yksi asia sentään oli jäänyt jostakin muistiin: jokiristeily Jangtsella. Kiinan matkaajien klassikko, Aasian lemmenlaiva. Risteilyt alkavat useimmiten Chongqingista ja päättyvät Kolmen vuonon padolle, joskin matkaa olisi ilmeisesti mahdollista jatkaa Shanghaihin asti. Päätin Chongqinigissä varata risteilylipun. Arvelin, etten ainakaan hetkeen palaa näille suunnille, ja olin myös pienen breikin tarpeessa. Puolitoista kuukautta ahkeraa reissaamista oli takana, ja olin juonut vasta yhden mojiton! Laskin moneen kertaan pennosiani ja päädyin lopulta valitsemaan kunnon luksusristeilyn, President-nimisellä laivalla. Kerrankos sitä.
Laiva lähti Chongqingistä illansuussa. Maisemat kaupungille olivat upeat.
Sain koko hytin itselleni, sillä laivalla oli vähän porukkaa. Saapuessamme tapaamani hollantilaispariskunnan kanssa laivaan meille koetettiin myydä runsaasti lisäpalveluita – muun muassa täysihoitomme upgreidaamista kakkoskerroksesta kutoskerrokseen. Päätimme kolmisteen pitäytyä lipun hintaan kuuluvissa ruokailuissa, jotka osoittautuivat mainioiksi.
Aamiais-, lounas- ja illallisbuffet, jossa oli sekaisin kiinalaisia ja länsimaalaisia ruokalajeja. Ruoka maistui niin freesiltä kuin se laivan buffetissa voi maistua. Myöhemmin kävi ilmi, että risteilyn muut länsimaalaiset olivat ostaneet upgreidauspaketin. Jäi epäselväksi, mikä oli näiden ero, vai oliko kyseessä vain rahastus.
Risteilyn ensimmäisenä aamuna heräsin radion soittoon kello 6:45. Aamiainen tarjoiltiin klo 7-8, jonka jälkeen oli aikaa löhöillä kannella. Laiva valui verkkaisesti alavirtaan ja viilentävä tuuli teki olemisesta mukavaa. Oli kivaa lukea kirjaa ja nostaa välillä katse vaihtuviin maisemiin. Kun olimme parkissa, kalastajat tulivat myymään kalaa alakerran ikkunoista.
Ensimmäinen pysähdys  Shibaozhain temppelissä.
Illallisen jälkeen kannella maistui kylmä valkkari. Täydellistä.
Seuraavana päivänä pääsimme ensimmäiseen ja toiseen vuonoon (englanniksi risteily kulkee nimellä The Three Gorges cruise). Upeat maisemat!
Seuraavana päivänä siirryimme risteilylaivasta pienempään veneeseen ja lopulta soutuveneisiin. Shen Dong stream oli upea, ja voi vain kuvitella miltä se on näyttänyt ennen kuin joki padottiin, kun joen pinta oli 40 metriä alempana.
Ennen illallista istuskelin hetken oman hyttini parvekkeella, söin pistaasipähkinöitä ja join maista salakuljettamani oluen (säästö se on pienikin säästö!). Aurinko laski laivan taakse sen lipuessa hiljakseen eteenpäin. Se oli yksi tämän reissun parhaita hetkiä.
Siinä vaiheessa kun ostin lipun luksuslaivalle, oli käytävä ostamassa kaupasta yksi mekko, jolla kehtaisin mennä illalliselle. Pikainen muuntautuminen reppureissajasta risteilymatkustajaksi kävi käden känteessä, voilá!
Hytin parvekkeella oli mainio kuivattaa pestyjä vaatteita. Täällä on muuten niin kosteaa, että vaatteet eivät tahdo oikein kuivaa.
Myöhään, kolmantena iltana laivalla, illalla saavuimme Kolmen vuonon padolle. Megalomaaninen projekti ei ole vieläkään täysin valmis, vaikka se aloitettiin ilmesesti jo 90-luvun puolella. Moni muistaakin varmaan uutisoinnin aiheesta: kyseessä on yksi maailman suurimmista padoista, jonka rakentamisen seurauksena 1,3 miljoonaa ihmistä menetti kotinsa nousevan vedenpinnan takia. Kaikki alkuperäiset jokivarsikaupungit padon yläjuoksulla ovat huuhtoutuneet menneeseen, jäljellä on vain uudisrakennuksia. Laivojen kulku padon läpi kestää kolme-neljä tuntia. Korkeusero on 175 metriä. Sulkuja on yhteensä viisi ja niiden portit ovat ilmeisesti niin ikään maailman suurimmat. Niitä katsellessa olo tuntui kovin pieneltä.
Lipun hintaan kuului kierros padolla. Alueella oli tarkat turvatoimenpiteet.
Ennen määränpäätä, Yichangin kaupunkia seilasimme vielä viimeisen eli kolmannen vuonon läpi. Se oli erilainen kuin kaksi aikaisempaa sillä se sijaitsee padon alajuoksulla. Alkuperäiset kylät ja rannan rakennukset ovat säilyneet. Vasta siellä oikeastaan tajuaa, mitä yläjuoksulta puuttuu. Risteily oli juuri sopivan mittainen: en ehtinyt kyllästyä, mutta sain vähän aikaa nauttia luksusmatkailun mukavuuksista. Laivan saavuttua satamaan oli aika pakata taas reppu ja palata reppureissaajan arkeen. Edessä oli hikinen matka Yichangin kaupunkiin ja yöjuna seuraavaan kohteeseen.

10 kommenttia

  1. Wau! Toi on niin mua, laivatyttöä! Näyttää ihanalle. Mä olen ollut hieman kiinnostunut noista risteilyistä, mutta turvallisuuskulttuuri tuolla pelottaa niin paljon, ettei ole ollut ihan ensimmäisenä bucket listillä tuo kulkuväline/matkustusmuoto.

    Tykkää

  2. Vau! Tuo on niin mua, laivatyttöä! Näyttää niin ihanalle. Olen lukenut hieman noista risteilyistä, mutta turvallisuuskulttuuri tuolla seudulla arveluttaa niin paljon, ettei ko. risteilyt ole ollut ihan ekana meikäläisen bucket listillä. Anyway, kiitos näistä kuvista, mukava fiilistellä 🙂

    Tykkää

  3. Kiva jos kuvat ilahduttivat! Itselläni oli laivassa ainakin melko turvallinen olo. Ehkä sitä helpottaa, kun on oma parveke ja ranta useimmiten melko lähellä – ja kun aaltoja ei ole, niin ei keinuttanutkaan. Mutta onhan toki tavat toimia eri puolella palloa aina vähän erilaisia, ja pitää vaan mennä sitten oman fiiliksen mukaan!

    Tykkää

  4. Olipas kiva postaus Yangtse-joen risteilyltä! Itseltä on jäänyt kyseinen risteily välistä, koska olen nähnyt vaan kuvia saastepilvessä seilaavista romupaateista ja olen ajatellut, että haluan säästää rahani johonkin parempaan. Mutta näissä sinun kuvissasi risteily ei näytä yhtään hullummalta ja maisemat kauniilta! Pitää varmaan itsekin tehdä sama reissu jossain vaiheessa! 🙂 Muistatko, kuinka paljon risteily maksoi (RMB)?

    Tykkää

  5. Kiitos Anni! Noita laivoja on erilaisia, mä valitsin vähän hintavamman, kun tuntui että kaipasin hetken hemmottelua. Tuo taisi olla noin 350e ruokineen, kolme yötä ja kolme päivää. Ja maisemat on ihan mielettömät!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s