Pyöräily

Karjaa-Hanko bikepack-pyöräretki

Haglöfsin varusteet saatu
Garmin Enduro -kello saatu

Kun korona vuoden 2020 keväänä tyhjensi kalenterit, listasin Etelä-Suomesta pyöräreittejä, joita haluan käydä polkemassa. Yksi niistä oli Tammisaaren kautta Hankoon kulkeva rannikkoreitti. Sen toteutus jäi tuolloin kuitenkin seuraavaan vuoteen. Niinpä suunnitelmat olivat tänä keväänä valmiina, kun lämpötilat viimein nousivat mukaviin pyöräretkikeleihin.

Koska kyseessä oli kesän ensimmäinen pidempi pyöräreissu, päätimme ettemme lähtisi väen vängällä ajamaan Itä-Helsingistä kaupungin läpi länteen, vaan ottaisimme junan Karjaalle ja aloittaisimme polkemisen siitä.

Fagervik-Tammisaari

Lähtöpäivänä VR:n junahenkilöstö ilmoitti mielenilmauksesta, eikä junien kulkemisesta ollut varmuutta. Julkisen liikenteen sijaan päätkmme ajaa pyörien kanssa autolla Inkoon satamaan. Perillä saderintama pettymykseksemme nousi mereltä juuri kun olimme lähdössä polkemaan. Istuimme hetken autossa sadetutkaa tuijotellen. Näytti siltä, että hetken päästä reitillemme osuisi rako, joten päätimme lyhentää matkaa hieman, ajaa edelleen 10 kilometriä Fagervikiin ja aloittaa matkan sieltä. Ehtisimme juuri ja juuri polkea sateen tauotessa yöpymispaikalle Tammisaaren lähelle.

Fagervikistä rannikkoreitti jatkuu eteenpäin kauniiden maalaismaisemien poikki Snappertunaan. Snappertunan jälkeen on mahdollista käydä kurkkaamassa Raaseporin linnan rauniot. Päätimme jättää sen paluumatkaa varten. Raunioiden jälkeen on vielä optio joko jatkaa eteläisempää (ja vähemmän liikennöityä) reittiä Tammisaareen tai poiketa Hangontielle. Virallinen rannikkoreitti kulkee tuota hiljaisempaa vaihtoehtoa pitkin. Me päätimme oikaista Hangontielle säästääksemme hieman aikaa, sillä kello oli jo melkein kahdeksan illalla ja alla oli pitkä työpäivä.

Ehdimme hyvin pystyttää teltan ennen kuin seuraava saderintama iski. Yövyimme kauniilla rannalla lähellä Tammisaarta ja saimme, luultavasti kelin ansiosta, olla aivan omissa oloissamme. Aamulla aurinko paistoi jo kirkkaalta taivaalta ja myrskypilvet olivat tiessään.

Tammisaari – Hanko

Matkalla kohti Hankoa poikkesimme Dagmarin puistossa, jonka Salpausselän harjuhiekasta kumpuavassa lähteessä saimme myös täytettyä juomavarastot. Jatkoimme matkaa merkittyä rannikkoreittiä pitkin, kunnes lopulta päädyimme isolle Hangontielle.

Hanko ja Tulliniemi

Hangossa söimme lounasta ja kävimme kävelemässä Tulliniemen 7 kilometrin mittaisen luontopolun. Huom! siellä ei saa pyöräillä. Tulliniemi oli hieno paikka, ja sumuinen sää teki tunnelmasta vaikuttavan.

Karjaa-Hanko bikepack

Illansuussa lähdimme polkemaan takaisinpäin. Ajelimme hiljaista eteläreittiä Hangontien eteläpuolella ja kävimme tutkimassa kartassa kauniilta näyttäviä rantapoukamia. Kävimme tutkimassa myös Koverharin satamaa, jonka aavemainen tunnelma meinasi viedä mennessään. Yöksi pystytimme teltan Lappohjaan. Sielläkin saimme olla aivan rauhassa. Viikonlopun keli oli tuulinen ja sadekuuroinen, eikä liikenteessä ollut paljon retkeilijöitä.

Lappohjan ranta on mieletön, ja siellä käymistä suosittelen vaikka ihan päiväkohteeksi. En ollut itse siellä aikaisemmin käynyt.

Lappohjasta löytyy lisää infoa Uudenmaan virkistysaluesivustolta:

Lappohjanranta – Uudenmaan virkistysalueyhdistys

Karjaa-Hanko bikepack

Raaseporin linna

Seuraavana aamuna polkaisimme Tammisaaren läpi rannikkoreittiä mukaillen Raaseporin linnan raunioille. Tutuistumme linnaan ja söimme hieman välipalaa. Tämän jälkeen oli aika palata autolle Fagervikiin.

Pyöräretken varusteet:

⁃ Pyörälaukut: Vauden framepack sekä satulalaukku, lisäksi edessä remmeillä kiinni untuvapeitto.

⁃ CamelBakin pyöräilyvyölaukku, jossa 1,5l juomaleili

⁃ Thermarestin Neoair-makuualusta

⁃ Cumuluksen Quilt 450-untuvapeitto

⁃ Cocoonin silkkilakana

⁃ Retkityynyt x 2 (Marmot & Sea to summit)

⁃ Jetboil MicroMo -keitin ja 100gr kaasupatruuna

⁃ MSR Carbon Reflex 2 -teltta

⁃ Haglöfsin erittäin kevyt Shakedry-kuoritakki (160gr)

⁃ Montanen Minimus -kuorihousut (150gr)

⁃ Haglöfs L.I.M Mimic Hood -keinountuvatakki

⁃ Pumppu + pyörätyökalu

⁃ Aurinkorasva

⁃ Uikkarit + kevyt pyyhe

Ajovaatteina päällä trikoot, merinovillainen paita, tuulenpitävä liivi, sekä buffi ja ajohanskat.