Matkat Vapaalasku

Juhannuslaskut – Stryn ja Geirangerfjord

Joskus käy niin, että kevät tulee yksinkertaisesti liian nopeaan. Lumet sulavat ennen kuin on ehtinyt laskea riittävästi. Onneksi pohjoisilla leveysasteilla löytyy paikkoja, joissa hissit vievät ylös vielä juhannuksenakin.

Vuonna 2013 päätimme ystävieni Miian ja Helin kanssa lähteä juhannukseksi mäkeen. Pakkasimme Mitsun täyteen 90-luvun ceedeitä, telttailu-, lasku- ja roadtripvarusteita ja ajoimme uskollisen roadtrip-hevosemme nousuramppia pitkin Silja Symphonylle.

Stryn + Geiranger 2013

Seuraavana aamuna starttasimme Tukholman Värtahamnenista kohti Stryniä.
Matkan varrelle sattui Lillehammerin olympiakylä, jossa oli toki tehtävä pysähdys.

Ajatuksena oli alunperin pysähtyä matkalle yöksi, mutta paikalliset vinkkasivat, että juhannukseksi oli tuloillaan myrsky, ja tie sekä tunneli Stryniin vuorenharjanteen yli saattaisivat mennä kiinni. Niinpä päätimme ajella perille saakka yöttömän yön turvin.

Kohti Norjaa

Lillehammerin olympiakylä ilta-auringossa.

Pääsimme perille aamuvarhaisella. Pienten torkkujen jälkeen lähdimme juhannusaaton laskuille. Lonkeroa oli paitsi lasissa myös taivaalla, mutta kahden kuukauden tauon jälkeen laskeminen oli silti huippua.

Majoituimme Folven Campingissa, jonka juhannusjuhlia koko yön jatkunut kaatosade hieman häiritsi. Makasimme teltasse, luimme lehtiä ja joimme harvakseltaan jaloviinaa.

Perillä Folven-campingissa.

Seuraavana päivänä lonkerokeli jatkui. Päätimme tehdä laskujen sijaan retken lähellä sijatsevalle Geiranger-vuonolle, joka  yksi Norjan tunnetuimmista vuonoista. Sen oikea, paikallinen ääntämys kuuluu Gaeranggefjuuuuud’. Kun laskeuduimme alas vuonolle, meren pinnalla kelluvat jättiristeilijät näyttivät ensin leikkiveneiltä ja sen jälkeen kerrostalon kokoisilta. Onneksi vuonoon pääsee tutustumaan myös tavallisella lautalla, ja sen me teimme.

Viimeisenä laskupäivänä Strynissä vaivamme palkittiin ja aurinko hyppäsi esiin harmaiden pilvimassojen takaa. Laskimme firniä t-paidat ja topit päällä. Pelkästään tämän päivän takia reissu Stryniin kannatti ehdottomasti.

Jatkoimme roadtripiä Strynistä vielä Bergeniin ja Stavangeriin, jossa kävimme Preikestolenin näköalapaikalla. Niistä lisää seuraavassa!