Vaellus Varusteet

MSR:n XGK Ex -keitin ja diesel polttoaineena

Kun lähdimme vaeltamaan Altaille, yksi suurimmista pohdinnan aiheista oli keittimen polttoaine. Tulisimme olemaan 9-11 päivää ilman mahdollisuutta tehdä tulia (Mongoliassa ei ole puita) tai keittää mitään ilman keitintä. Lentäisimme pikkukoneella Luoteis-Mongoliaan, ja polttoainetta ei ollut tietenkään mahdollisuutta kuljettaa mukana. Jurttakylistä oli turha etsiä retkikaasupulloja.

Olen hankkinut jo kauan sitten MSR:n XGK -monipolttoainekeittimen, tai bensakeittimen, kuten sitä usein kutsutaan, pääasiassa talvikäyttöä varten. Tausta-ajatuksena oli, että tämä toimisi samalla keittimenä, jos tulisi lähdettyä johonkin kaukaisempaan paikkaan.

Siinä kuitenkin käytetään bensan sijaan yleensä puhdistettua pienkonebensaa – samaa mitä mm. moottorisahaan laitetaan. Alunperin mukana on tullut kyllä kaksi eri kokoista suutinta, joista isompi on tarkoitettu vähemmän puhtaille polttoaineille, ja teoriassa sen pitäisi toimia millä vain polttoaineella. Mutta netistä löytyi yllättävän vähän juttua siitä, miten keitin käytännössä toimii esimerkiksi ysivitosella tai dieselillä, joita arvelimme periltä ainakin löytyvän.

Netissä vinkattiin dieselin olevan parempi vaihtoehto, joten lähdimme testailemaan sitä. Kallion asuntomme viereisessä puistikossa vähän ihmeteltiin, kun huudatimme melko äänekästä keitintä siinä toukokuun aurinkoisina päivinä. Sen jälkeen, kun olimme keksineet, miten dieselin saa syttymään esilämmitystä varten siis. Oli käytettävä kokonainen monen tuuman pitkä tulitikku ja käytännössä pilkottava se dieselin sekaan – sen jälkeen neste leimahti palamaan vaisusti nokisella, oranssilla liekillä.

Esilämmitys käynnissä. Sen jälkeen polttoaine alkaa höyrystyä ja palaa paljon kovemmalla teholla. Vesi kiehuu sillä parissa minuutissa.

Otimme reissuun mukaan myös keittimen huoltosetin, sillä vaarana oli että suutin menisi tukkoon (ei kuitenkaan mennyt).

Diesel toimi lopulta oikein hyvin, pienenä miinuksena se, että kaikki retkikamppeet haisivat tietysti keikan jälkeen bensikseltä ja keitin sekä kattilat nokeentuivat aivan pikimustaksi. Ne saatiin jälkeenpäin onneksi kyllä puhtaaksi, mutta Valtterilla taisi olla jotain ongelmia niiden viemisessä Moskovan lentokentän läpi paluumatkalla.

Kuvassa näkyy, miten diesel on noennut kattilan. Folioreunus on keittimen tuulisuoja.

Kokkaushommissa.

Matkalla huomattiin, että MSR:n bensapullojen suut oli mitoitettu niin, että bensapistooli mahtui niihin just eikä melkein.

Nälkäinen vaeltaja.

Bensapullot, joihin tulee kiinni bensapumppu, jolla polttoaine paineistetaan kulkemaan ulos.

2 kommenttia

  1. Kiitos yksittäisestä tosi hyvästä vinkistä! Minulla on myös talvikäyttöön hankittu MSR WhisperLite Universal ja vaikka omat kohteet tulevat varmaan olemaan ns. sivistyksen läheisyydessä vielä kauan, on hyvä tietää, miten polttoaineasiat käytännössä menisivät, jos kaasua ei ole saatavilla. Tai sitä puhdistettua bensaa, jonka käyttö on helppoa ja siistiä.

    Tykkää

  2. Ole hyvä! Voi olla, että toi Whisperlite ei välttämättä toimi yhtä hyvin noilla likaisemmilla polttoaineilla, tää XGK on noista se versio, joka on suunniteltu kaikista hasardeimpaan käyttöön ainakin siis valmistajan tietojen mukaan. Mutta testaamallahan tuo selviää!

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s